Історія

У далекому 1946 році в Київському політехнічному інституті було засновано танцювальний гурток. Першим художнім керівником його був балетмейстер Захаров, першим концертмейстером – Литвинов. У святкових концертах на сценах та майданчиках Києва учасники гуртка виконували "Гопак", "Крижачок", "Молдовеняску", "Лезгінку", танці, як тоді говорили, країн народної демократії.

У 1952-му керівником танцювального колективу стала заслужена артистка України Лідія Чернишова, яка водночас була художнім керівником Державного ансамблю танцю Української РСР (нині – Національний заслужений академічний ансамбль танцю України імені Павла Вірського). На той час у колективі було 60 учасників. Розпочався період найактивнішої участі студентів КПІ у хореографічному мистецтві.

З 1965 по 1972 рр. колективом керував Володимир Аркадієвич Козулін; у 1973–1974 роках – Марк Матвійович Клят. Учасники ансамблю створили масштабні хореографічні номери, з якими неодноразово виступали у святкових програмах на сцені КПІ та на головних сценах Києва, – "Гопак", "Грузинський", "Вдоль по улице", "Циганська сюїта". Велике захоплення глядачів викликали естрадні танці "Хелло, Доллі" та "Російський сувенір" у виконанні жіночого складу ансамблю.

Наступними керівниками "Політехніку" в 1974–1981 роках стали солісти Державного заслуженого академічного ансамблю танцю УРСР ім. Павла Вірського Володимир і Лідія Застрожнови. В репертуарі з'явилися нові постановки: "Гопак", "Повзунець", "Рукодільниці", "Ми пам'ятаємо", "Гончарі", "Кадриль", "Калинка", "Кнопочки баянные", героїчна композиція "Мамаев курган".

Починаючи з 1971 р. ансамбль здійснює перші гастрольні подорожі за кордон: у Чехословаччину (м. Братислава), Польщу (Краків і Вроцлав), Болгарію. Після гастролей в репертуарі колективу з'являється болгарський номер "Тракійський молодіжний". Влітку 1980 р. учасники ансамблю брали участь в урочистому відкритті футбольних відбіркових змагань ХХІІ Олімпійських ігор на Центральному стадіоні Києва.

З 1982 по 1984 рр. ансамблем "Політехнік" керував Володимир Михайлович Михайлов. Репетитором був Дмитро Володимирович Єфанов, нині – заслужений артист України, художній керівник народного ансамблю танцю "Веселка" Палацу дітей та юнацтва Солом'янського району. Репертуар ансамблю оновився. З'явилися запальні номери: "Прикарпатська вертівка", "Танок бессарабських циган", болгарський танець "Млада", ліричний жіночий танок "Веснянка", молдавський танець "Чокирлія", марійський танець "Марі-Вожайська кадриль", угорський та румунський танці, хореографічні картинки "Дніпровська весна", "Підманула", "Через кладку", "Криниченька" та багато інших номерів.

Ансамбль брав участь у всіх святкових заходах, що проходили в Києві: у хореографічних постановках на травневі, жовтневі та новорічні свята на Хрещатику, на святах Дня врожаю та Масляній на відкритих сценах Виставки досягнень народного господарства та парків, на Днях міст Київської області. У травні 1982 р. "Політехнік" виступав на Центральному стадіоні у зведених хореографічних сюїтах танцювальних колективів нашого міста під час урочистого святкування 1500-річчя від заснування Києва.

Влітку 1983 р. група учасників "Політехніка" у складі агітбригади побувала з концертами в Тюменській області Росії. Ансамбль відвідав 9 міст, зокрема Тюмень, Сургут, Нижнєвартовськ, дав 20 концертів. Виступи на малих та великих сценах проходили в теплій атмосфері, глядачі бурхливо аплодували майстерності наших студентів.

З 1985 по 1990 рр. ансамблем керував Володимир Іванович Шарауров. Педагогом-репетитором колективу в ті роки був Віталій Дмитрович Гусовський, нині – художній керівник колективу Центру хореографічної майстерності "Веселад". "Політехнік" виконує нові танці: "Привітальний", "Карпати", "Буковинський танець", "Гопак", "Веснянка", "Чубарики", молдавський танець, словацький танець, кубинський танець, "Метелиця", "Гімн праці". У 1985 році ансамбль бере участь у святкуванні 40-річчя великої Перемоги у Великій Вітчизняній війні у зведених масштабних хореографічних номерах танцювальних колективів Києва на Центральному стадіоні міста. Завжди схвально зустрічали виступи "Політехніка" на святах в КПІ – Дні Першокурсника, факультетських конкурсах "Золотий інтеграл", інтернаціональних студентських фестивалях Миру.

Весною-влітку 1986 р. ансамбль виступав з концертами для ліквідаторів аварії на Чорнобильській станції та переселенців з Чорнобильської зони. За ці виїзні концерти колектив було нагороджено відпочинком на чорноморському узбережжі Румунії. Весною 1987 р. ансамбль виїжджав до Чехословаччини у складі поїзда дружби. Колектив виступив з яскравими концертами в Братиславі, Брно, Празі. У тому ж 1987 р. колектив став лауреатом II Всесоюзного фестивалю народної творчості. За активну участь у всіх хореографічних масових заходах Києва, за танцювальну майстерність і різноманітні та яскраві хореографічні номери в 1988 році колективу було присвоєно почесне звання “народний”.

Навесні 1990 року група танцюристів у складі виїзної бригади творчих самодіяльних колективів КПІ майже місяць перебувала у США за програмою американського руху "Up With People". Наші артисти відвідали 9 штатів, побували у Вашингтоні, Нью-Йорку, Бостоні, виступили в 11 містах. Проживали в американських сім'ях. Удень проводили репетиції та ознайомчі екскурсії на американські підприємства, в установи культури, навчальні заклади. Ввечері відбувалися виступи. З особливим захватом, стоячи, тисячі американських глядачів аплодували "Гопаку" у виконанні танцювальної групи "Політехніка".

З 1990 по 1997 рік художнім керівником колективу був балетмейстер-постановник Олександр Сергійович Маліновський. У репертуарі цього часу номери: "Українські візерунки", хореографічна картинка "На сіножаті", "Вихиляс", "Гопак", циганський танець. У 1993 р. колектив став лауреатом міжнародного фестивалю "Бабєгурська осінь" в м. Завойє, Польща; у 1996 р. – лауреатом міжнародного фестивалю "Лесина пісня" в Луцьку.

У 1997–2015 рр. свій творчий шлях ансамбль продовжував під керівництвом Марії Міцек. У репертуарі колективу були такі визначальні номери, як "Привітальний", "Гопак", "Плескач", "Краков'як", "Закарпатський". Щороку, навесні, колектив виступав спочатку на районному, а потім на міському звітному огляді-конкурсі з програмою на два відділення і неодноразово ставав переможцем районного, міського, республіканського фестивалів самодіяльної народної творчості. За весь цей час понад 3000 самодіяльних аматорів навчились мистецтва танцю.

У жовтні 2015 р. художнім керівником колективу стала Уляна Захарова. Ансамбль повністю оновив репертуар і вже встиг побувати на гастролях у восьми країнах: Словенії, Італії, Швейцарії, Німеччині, Ліхтенштейні, Чехії, Польщі, Угорщині.

15 листопада 2016 року в Центрі культури та мистецтв КПІ ім. Ігоря Сікорського відбувся святковий концерт з нагоди 70-річчя Народного ансамблю народного танцю "Політехнік". У залі зібралося багато колишніх учасників і викладачів ансамблю. Були присутні почесні гості: донька керівників ансамблю Застрожнових – Олена Володимирівна, колишні керівники ансамблю О.С.Маліновський, Д.В.Єфанов, В.Д.Гусовський, керівник Клубу КПІ у 1979–2000 рр. Лариса Василівна Мельник, декан факультету хореографічного мистецтва Київського національного університету культури і мистецтв Лариса Юріївна Цвєткова та ін.

На цьому концерті колектив ансамблю виконав такі номери: "Привітальний", "Гопак", "Волинська полька", "Купальські таночки", "Молдавський танець", "Чорбівські підківки", єврейський танець "Благословите, папа!", "Карапєт, або Гуляння на Подолі".

Учасників "Політехніка" і глядачів вітали своїми виступами гості – київські танцювальні колективи

Жартівливу хореографічну картинку "Гончарі" створили діти з ансамблю "Веселад". Свого часу цей номер був у репертуарі "Політехніка". Ансамбль танцю "Сіяна" Київського вищого професійного училища технологій та дизайну одягу привітав наш колектив таночком "Ритми Іспанії". Ансамбль "Веселка" виконав білоруський танець "Крутуха", ансамбль народного танцю "Київ" виступив з хореографічною постановкою "Слов'янські мотиви". Концертмейстер ансамблю танцю "Політехнік" піаніст Євгеній Євченко виконав "Ноктюрн ре-бемоль мажор" видатного польського композитора Фридерика Шопена.

Концерт відбувався у присутності атестаційної комісії Київського міського центру народної творчості та культурологічних досліджень. Після завершення виступів її голова – директор центру, заслужений працівник культури України Микола Михайлович Пересунько оголосив, що за підсумком перегляду танцювальної програми комісія ухвалила рішення про підтвердження колективом звання "народний аматорський колектив".

Художній керівник, балетмейстер колективу Уляна Захарова переконує, що це тільки чергові кроки до найвищих досягнень мистецтва, яке даруватимуть танцюристи глядачам в Україні та за її межами.

Нинішній склад "Політехніка" гідно продовжує справу своїх попередників. Це не просто танцювальний колектив, це велика і дружня родина, об'єднана прекрасним мистецтвом народного танцю. Це колектив, яким по праву може пишатися наш університет.

Олена Фаршіді, заст. директора з художньої самодіяльності;
Ганна Сорохтіна, учасниця ансамблю "Політехнік" 1979–1990 рр.